Zo was ik van de week bij Scapino, voorheen Hans Textiel. Er waren maar twee personeelsleden in de grote winkel en zij hadden het druk. Een jongen van begin 20 jaar en een vrouw van begin 50 jaar. De jongen was de nieuwe bedrijfsleider en de frisse wind die Scapino de crisis door moet gaan helpen. Hij deed dat ook echt heel goed en hij was erg enthousiast. Voor het oudere personeelslid wel wennen en anders, maar ze vond het wel erg leuk. Zij was dus iemand die mee gaat met de nieuwe tijd. Een erg mooi voorbeeld hoe jong en oud samen kunnen gaan en een winkel een beter imago en omzet kunnen geven. Toch zou het goed zijn als de rayonleiders ook eens mee zouden werken op de werkvloer. Dan zien ze met eigen ogen hoe een filiaal draait.
Om te huilen was het in een andere winkel waar ik live getuige was van een klein drama. Bij de drogist kwam een man zijn bestelling halen die hij weg had laten zetten eerder op de dag. Hij was er om 14.00 uur en kreeg te horen dat ze het ondertussen hadden verkocht. En terwijl hij duidelijk had gezegd dat hij het in de middag kwam halen. De reacties van het personeel waren hilarisch! De man was echt woest en wilde hetzelfde artikel uit een ander filiaal en dat het dan als goed makertje naar dit filiaal werd gebracht. Het personeel wist klaarblijkelijk het verschil niet tussen ochtend en middag. Wat een verschil met de winkel van Scapino.
Alles valt en staat met wat je uitstraalt naar de klanten toe.
Afgelopen week slechte cijfers over de winkelverkopen. De mensen houden de hand nog steeds op de knip en wat niet in de knip zit kun je ook niet uitgeven. Bewust zorgelijk.